RONDREIS IJsland met kinderen – Onze ervaring

Met mijn man en onze twee kinderen was ik op vakantie naar IJsland. In deze blog deel ik in 30 foto’s waarom een rondreis IJsland met kinderen zo’n goed idee is.

Eva was op een familiereis naar IJsland en maakte daar een rondreis met haar man en hun twee kinderen. In deze blog deelt zij waarom je naar IJsland wilt gaan, wat zij er deden en waar zij verbleven.

Naar IJsland met kinderen

Is een rondreis door IJsland nou wel zo geschikt met een kind van vier en een kind van zes? Van tevoren hebben we nog wel even getwijfeld over een rondreis IJsland met kinderen. Onze meiden zijn op reisgebied een hoop gewend, maar is er in dit land wel genoeg te doen voor kleine kinderen? Zijn de afstanden met de auto niet te lang? En is het met kleintjes veilig genoeg in dit land met zo veel natuurgeweld?

Ik zag het al helemaal voor me, onze net iets te avontuurlijk ingestelde jongste dochter die in een waterval verdwijnt of wordt meegesleurd door zo’n killer wave waarover ik had gelezen. Maar met wat gezond verstand en twee echte buitenkinderen die dol zijn op paarden en zwemmen, zou het toch helemaal goed moeten komen in IJsland? En dus zoeken we een aantal huisjes, guesthouses en appartementen uit.

Dat onze rondreis IJsland met kinderen een fantastische vakantie wordt waar papa, mama en de meiden allemaal enorm van genieten, laat ik hieronder zien. In 30 fotoā€™s!

Rondreis IJsland met kinderen – route

Reykjavik met kinderen

We starten onze rondreis in ReykjavĆ­k. Dit is een overzichtelijke stad met een mooie ligging aan het water. Op de eerste avond moet natuurlijk meteen de beroemde IJslandse hotdog getest worden. IJslandse skyr blijkt een prima ontbijt en ook de donuts van Sandholt vallen zeer in de smaak.

We wandelen door de haven en de gezellige straatjes in het centrum en ā€™s middags gaan we naar het zwembad Laugardalslaug. De glijbaan blijkt een ware hit, net als de warmwaterbaden trouwens.

In Reykjavik met kinderen kan je bijvoorbeeld ook naar het Walvissen van IJsland Museum gaan. Hier staan levensgrote modellen van 23 soorten walvissen en er zijn interactieve tentoonstellingen.

ReykjavĆ­k ā€“ We hebben natuurlijk ook even de lift van de HallgrĆ­mskirkja naar boven genomen. Wat een mooi en kleurrijk uitzicht over de stad!

Borgarnes

Hier maken we een tussenstop op weg naar ons huisje op het SnƦfellsnes schiereiland. Even rondrennen en lekker spelen in de bijzondere speeltuin BjƶssarĆ³lĆ³.

SnƦfellsnes schiereiland

Berg Horse Farm ā€“ Op het SnƦfellsnes schiereiland overnachten we in een klein houten huisje op het terrein van Berg Horse Farm. Het meisje van acht dat op de boerderij woont, vertelt honderduit over de paarden en leidt ons samen met haar vader de stallen rond. Wat een fijne plek en wat een mooie locatie!

ijsland met kinderen

Kirkjufell ā€“ Vanuit ons huisje hebben we uitzicht op Kirkjufell Mountain. Dit is de meest gefotografeerde berg van IJsland, dus wij kunnen natuurlijk niet achterblijven.

paarden

Berg Horse Farm ā€“ En ā€˜s morgens vroeg staan deze prachtige beestjes naast ons huisje.

IJsland met kinderen

Berg Horse Farm ā€“ We kunnen ook de vuurtoren zien. Een stil plekje om te genieten van de zonsondergang.

Hellnar naar Arnarstapi ā€“ Over hoge kliffen en door enorme lavavelden lopen we langs de kust van Hellnar naar Arnarstapi en weer terug. Een spectaculaire wandeling van ongeveer 5 kilometer. Prima te doen met kleintjes op IJsland met kinderen, vinden wij. Hou ze wel heel goed in de gaten en zorg dat je wat eten en drinken meeneemt.

rondreis IJsland

Arnarstapi ā€“ Een echt IJslands plaatje.

paardrijden IJsland met kinderen

SauĆ°Ć”rkrĆ³kur

SauĆ°Ć”rkrĆ³kur ā€“ Paardrijden met het hele gezin. Wat een onvergetelijke ervaring! Bij de meeste rijscholen moet je minimaal zes of acht jaar oud zijn om mee te kunnen met een echte tocht. Maar omdat onze meiden in Nederland al op les zitten, durft deze rijschool het wel aan om ook onze jongste mee te laten rijden. Wel aangelijnd uiteraard en met handgrepen in plaats van teugels.

bijzondere familiereizen

Keldudalur Farm Cottage ā€“ Misschien wel ons meest favoriete vakantiehuis in IJsland. De meiden spelen hier eindeloos buiten met de twee lieve honden. Ook erg leuk is dat we mogen kijken als de boer de koeien melkt en dat we een rondleiding over de boerderij krijgen.

Godafoss ā€“ En weer een mooie waterval! Zelf kan ik er geen genoeg van krijgen, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat onze oudste dochter aan het eind van de vakantie toch wel een beetje ā€˜watervallenmoeā€™ is. ā€˜Mama, mogen wij anders even lekker met de iPad in de auto blijven?ā€™

bad kinderen ijsland

Laugar ā€“ Veel vakantiehuizen, guesthouses en hotels in IJsland hebben een eigen hot tub. Heerlijk om na een lange dag op IJsland met kinderen lekker bij te komen in het warme water. Of om, zoals onze meiden, ā€˜s ochtends voor het ontbijt al even in te glijden.

boottocht

HĆŗsavĆ­k

HĆŗsavĆ­k ā€“ Het is zomer, het zonnetje schijnt en we hebben eigenlijk echt geluk met het weer. Maar in HĆŗsavĆ­k hebben we drie lagen kleding aan. En op de boot gaat daar zelfs nog een speciaal thermopak overheen. We gaan namelijk walvissen spotten en dat is een koud uitje. De meiden vinden het prachtig. Net als papa en mama trouwens. De walvissen laten zich van hun beste kant zien en op de terugweg is er warme chocolademelk.

bijzondere reis europa

Hverfell

Rondom het meer van MĆ½vatn is er van alles wat we graag willen zien. Gelukkig hebben we hier drie overnachtingen geboekt, zodat we de dagen niet te vol hoeven te proppen. We gaan naar de pseudokraters, het schiereiland HƶfĆ°i, de lavapilaren bij Dimmuborgir en de lavagrot Grjotagja. Ook klauteren we naar de kraterwand van de vulkaan Hverfell. Een flinke klim voor kinderbeentjes, maar lekker spelen met het gruis maakt veel goed.

Hverir

Een bezoek aan MĆ½vatn is natuurlijk niet compleet zonder een bezoek aan Hverir. Pruttelende modderpotten en walmende zwaveldampen. Het lijkt wel alsof we op de maan staan.

meisje vakantie

Hverir ā€“ Wat een stank hier! Maar ondanks de geur van rotte eieren genieten we volop van deze bijzondere plek.

IJsland kind heetwaterbronnen

MĆ½vatn Nature Baths

OK, er is geen glijbaan. En bommetjes worden hier ook niet gewaardeerd. Toch is deze heetwaterbron in MĆ½vatn ook met kinderen een aanrader. Lekker zwemmen, met je voetjes over de grond glibberen en op zoek gaan naar de warmste stromen. Een goed alternatief als je de drukte en de torenhoge prijzen van The Blue Lagoon wilt vermijden tijdens je rondreis IJsland met kinderen.

rondreis IJsland met kinderen

Seyưisfjƶrưur

SeyĆ°isfjƶrĆ°ur ā€“ We rijden door naar het oosten. De bergweg tussen EgilsstaĆ°ir en SeyĆ°isfjƶrĆ°ur is spectaculair. Wat is de natuur in IJsland toch ontzettend mooi en afwisselend! Na de lange autorit laten we de meiden lekker uitrazen in de speeltuin van SeyĆ°isfjƶrĆ°ur.

We wandelen wat rond in het kleurrijke dorpje en overnachten in een familiehuis in EgilsstaĆ°ir dat we via Airbnb hebben gevonden. Het blijkt een goede keuze, want de meisjes zijn de rest van de middag zoet met al het speelgoed dat er voor kleine gasten ligt.

natuurvakantie gezin

Vestrahorn

Vanuit EgilsstaĆ°ir rijden we naar het zuiden. Bij Vestrahorn besluiten we eens te kijken hoe de Vikingen eigenlijk woonden. Het Vikingdorp, ooit gebruikt als filmset, ligt er wat vervallen bij. Toch is het leuk om te zien. Bovendien geeft het toegang tot een prachtig stukje IJsland dat je niet mag missen.

IJsland met kind

Vestrahorn ā€“ Wat een mooi gebied! De kinderen spelen eindeloos in en om het water tijdens deze dagen op IJsland met kinderen.

IJsland schaap

Zuid-IJsland ā€“ We zien veel schapen onderweg. Tot groot verdriet van onze dochters laten ze zich minder makkelijk aaien dan de IJslandse paarden.

speeltuin bijzondere reis

LambhĆŗs Cottages ā€“ We overnachten in de buurt van Hƶfn. Ons knusse houten huisje heeft uitzicht op de gletsjer Vatnajƶkull en een speeltuin voor de deur.

paard

LambhĆŗs Cottages ā€“ En ook hier zijn we weer omringd door IJslandse paarden. Had ik al door laten schemeren hoe leuk die wel niet zijn?

ijsschotsen

JƶkulsĆ”rlĆ³n

JƶkulsĆ”rlĆ³n ā€“ Met de boot varen we tussen de gigantische ijsrotsen door tijdens onze vakantie op IJsland met kinderen. We kijken onze ogen uit. Ook FjallsĆ”rlĆ³n, het andere gletsjermeer, vinden wij zeer de moeite waard. Kleiner, maar daardoor ook een stuk minder toeristisch.

regenboog IJsland

JƶkulsĆ”rlĆ³n ā€“ IJsrotsen, zeehonden, honderden vogels en kijk, ook nog eens een regenboog! Een stukje paradijs op aarde.

IJsland met kinderen

Diamond Beach ā€“ Op dit strand tegenover JƶkulsĆ”rlĆ³n spotten we zeehondjes en spelen we met aangespoelde blokken ijs op het zwarte zand.

FjaĆ°rĆ”rgljĆŗfur

FjaĆ°rĆ”rgljĆŗfur (Probeer maar eens uit te sprekenā€¦) ā€“ In Skaftafell National Park maken we een flinke wandeling de berg op om de waterval Svartifoss van dichtbij te bewonderen. We slapen in een guesthouse in de buurt van KirkjubƦjarklaustur. Daar vlakbij ligt FjaĆ°rĆ”rgljĆŗfur, een prachtige kloof die wordt omringd door groene rotsen. We bezoeken FjaĆ°rĆ”rgljĆŗfur op een koude en natte dag, maar we zijn lekker warm aangekleed en onze dochters vinden het juist wel leuk, al die grote plassen om lekker in te springen.

Gullfoss

Op weg naar onze laatste overnachtingsplek in IJsland met kinderen maken we veel korte stops. We spelen op het zwarte strand van VĆ­k, waar we de papagaaiduikers bewonderen, en we klimmen op de basaltzuilen bij Reynisdrangar.

Via Seljalandsfoss, de beroemde waterval waar je achterlangs kunt lopen, en de turfhuizen in Keldur rijden we naar Selfoss. Van daaruit rijden we de volgende dag de Golden Circle rond.

Het wordt een volle dag waarop uiteraard de waterval Gullfoss op het programma staat. Bij Gullfoss worden we opnieuw op een prachtige regenboog getrakteerd. ā€˜Zijn er hier ook eenhoorns, mama?ā€™

Strokkur

Naast Gulfoss maken we nog een aantal stops langs de Golden Circle. Bij het nationale park ƞingvellir natuurlijk, maar ook bij Efstidalur voor verrukkelijk zelfgemaakt skyr-ijs, bij het kratermeer Keriư en bij tomatenteler Friưheimar, waar we lunchen met overheerlijke tomatensoep.

Misschien wel het hoogtepunt van de dag is een bezoek aan de geiser Strokkur. Iedere paar minuten verschijnt er een blauwe dampbel en spuit er met grote kracht heet water uit de geiser. Soms tot wel 20 meter hoog. De meiden vinden het zo bijzonder dat ze wel een half uur blijven kijken.

Rondreis IJsland met kinderen | Praktische info

Wat een bijzondere ervaring, deze rondreis door IJsland met onze kinderen! Die twijfel vooraf, of IJsland nou wel zo geschikt is met kleintjes, was echt niet nodig geweest. Wij gaan absoluut terug. Misschien wel een keer in de winter. En zeker met de kinderen! Wij waren in augustus 2017 in IJsland met onze twee meiden. We reden op ons gemak in 16 dagen IJsland rond.

Overnachten in IJsland met kinderen

In Reykjavik sliepen wij in een appartement dat we via Airbnb geboekt hadden. Een prima plek en heel centraal, maar verder niet heel bijzonder. Dit zijn de andere 7 plekken waar we hebben overnacht in IJsland met kinderen:

Berg Horse Farm

Dit is een mooi houten huisje op een paardenboerderij in Berg, met een prachtig uitzicht op Kirkjufell Mountain. Dit huisje is geschikt voor maximaal 4 personen. Geboekt via Airbnb.

Keldudalur Farm Cottages

Een wat afgelegen cottage bij een boerderij in de buurt van SauĆ°Ć”rkrĆ³kur. Niet goedkoop, maar het geld meer dan waard! Ontzettend lieve en gastvrije mensen en je hebt een prachtig uitzicht, een fijne en zeer ruime cottage en een te gekke plek voor kinderen.

Guesthouse StĆ³ru-Laugar

Dit is een ruime familiekamer in een guesthouse bij Laugar. We hebben deze plek als uitvalsbasis gebruikt voor MĆ½vatn area en HĆŗsavĆ­k. Er is ook een hot tub.

LambhĆŗs Cottages

Knus houten huisje met uitzicht op de gletsjer, prachtige paarden en een klein speeltuintje. Een heel fijne en bijzondere plek. Geboekt via hun eigen site.

Hrifunes guesthouse

Een heel sfeervol en mooi guesthouse met een fantastisch ontbijt. Geboekt via Booking.com.

Elding Apartments

Een 4-persoonsappartement op het terrein van een paardenboerderij in Selfoss. Wij hebben dit appartement gebruikt als uitvalsbasis voor de Golden Circle.

Heb je vragen over een rondreis IJsland met kinderen? Laat zeker een reactie achter, ik vind het erg leuk om jou te helpen bij de voorbereidingen van je vakantie.

Verder lezen?
Lees de ervaring over Noorwegen met een baby
Dit gezin ging op een rondreis Zweden met kids!

Inhoudsopgave

Lees ook op Reistipsmetkids

Sallandse Heuvelrug met kinderen | 10x uitjes

Naar de Sallandse Heuvelrug met kinderen? Onlangs waren wij een weekend in dit gebied...

Achterhoek met kinderen | 9x Uitjes & vakanties

Wat er te doen is in de Achterhoek met kinderen? Dit is een veelzijdige...

Treinbestemming Frankrijk met kinderen | 5x Tips

Op vakantie met de trein naar Frankrijk en zoek je een leuke bestemming die...

Net over de grens in Duitsland met kids |...

Net over de grens in Duitsland zijn er voor kinderen veel leuke activiteiten te...

Vakantiebestemming met baby – 7 Tips

Op zoek naar een vakantiebestemming met baby? Die eerste vakantie met baby is heel...

Vakantie met kinderen | 35 Leukste vakantiebestemmingen

Op vakantie met kinderen en je zoekt de mooiste vakantiebestemming? Veel gezinnen vragen zich...